Bez kategorii

Sneakers are the new bags!

Sneakers are the new bags!

Buty sportowe to aktualny wyznacznik stylu. Do niedawna tę rolę pełniły torebki, które aktualnie zdecydowanie zeszły na dalszy plan. Sprawdź, jak do tego doszło!

Mistrzowskie Fenty

Sneakersy to oficjalnie nowe torebki, przynajmniej według platformy modowej Lyst. Jak wyciągnięto takie wnioski? W 2017 roku na tej platformie było więcej wyszukiwań sneakersów niż torebek, a ponad trzy miliony użytkowników szukało za pośrednictwem witryny modelu Puma Creepers, które stały się aktualnym must-have. Co ciekawe wówczas ktoś co siedem sekund szukał butów sygnowanym nazwiskiem Rihanny. Model Fenty x PUMA wywołał prawdziwy boom!

Facebook dźwignią handlu

Co sprawiło, że sneakersy wyparły drogie i designerskie torby? Biorąc pod uwagę szaleńczy świat sneakersowy, w którym gwiazdy takie jak Justin Bieber, A $ AP Rocky czy Bella Hadid niemal co tydzień wrzucają na swoje profile zdjęcia z najnowszymi sneakerami, wydaje się naturalne to, że sneakersy zastąpiły torebki i stały się nowym, największym symbolem statusu w modzie.

Torebkowy hype

Warto przypomnieć dokładnie o tym, jak w ostatnich latach hype wokół torebek był nieodłącznie związany z celebrytami. Począwszy od toreb z nazwami Mulberry, torbami od modeli Cary Delevingne po Chanel i Pharrela oraz kampanię Gabrielle. To pokazało, że marki modowe doskonale rozumieją znaczenie dobrych projektów i ich wsparcia przez osoby o wysokiej popularności i znanych profilach w mediach społecznościowych. Nie możemy jednak omawiać torebek jako symboli statusu, nie wspominając o torbie Hermès Birkin. Nazwana imieniem Jane Birkin, designerska torba, która kosztuje od 10 000 USD do ponad 300 000 USD, na dobre stała się symbolem statusu dla zamożnych konsumentów. Ale nawet jeśli masz pieniądze na kupienie torby Birkin, to dostanie jej nie jest tak proste. Nie wystarczy wejść do sklepu Hermès i wyrzucić odpowiednią ilość gotówki. Zamiast tego na tę torbę prowadzona jest długa lista oczekujących.

Jak jednak widać, wszystko sprowadza się do zmieniających się trendów i coraz mocniejszego wpływu streetwearu na nasze nawyki konsumenckie. Coraz częściej zamiast monogramowej torby Louis Vuitton wolimy kupić nowe sneakersy, które dużo wyraźniej wysyłają wiadomość o naszym guście modowym, a nawet muzycznym. Co więcej, kicksy mówią także gdzie i jak spędzamy wolny czas oraz kim są nasi przyjaciele. Co najfajniejsze – zjawisko to jest coraz szersze!

Właśnie to jest jeden z powodów, dla którego ceny sneakersów szybują w górę. I choć możemy kupić popularne modele sneakersów nawet za 100 złotych, to najbardziej pożądane projekty potrafią kosztować nawet więcej niż 1000 dolarów!

Jak to możliwe?

Kiedy porównamy koszt luksusowych torebek od projektantów, odpowiedź wydaje się być jasna. Przykładowo para butów Balenciaga Speed Trainers sprzedaje się obecnie za 795 dolarów. Różnica cen między torebką a sneakersami jest i tak oszałamiająco niewielka, biorąc pod uwagę ile płaci się za przedmiot, który prawdopodobnie zużyje się znacznie szybciej niż skórzana torebka.

Nowa rola kicksów

Oczywiście, nie wszystkie modne buty są sprzedawane w cenach modeli od Chanel, Pharrella czy Adidas NMD damskie Hu, jednak jasne jest to, że niezależnie od kosztów, para butów zazwyczaj ma większe znaczenie dla większości kobiet niż kupowanie torebki, której właścicielem może być ich mama.

feel me #ARKYN #createdwithadidas #adidasAmbassador @adidasOriginals

Post udostępniony przez Kendall (@kendalljenner)

Jeśli weźmiesz pod uwagę szerszy krajobraz obecnej i dawnej mody, zjawisko to nie jest tak bardzo zaskakujące. Aktualnie sneakersy to nie tylko zastępstwo dla torebek, ale także nowy symbol statusu. W ostatnich latach obuwie sportowe zyskało dominującą pozycję. Powszechna popularność streetwear’u sprawiła, że minęły czasy, gdy absolutnym must-have były czarne lub czerwone szpilki. I podczas gdy niektóre kobiety wciąż wybierają eleganckie buty lub torebki, opcja noszenia rzadkiej pary butów Adidas czy Nike, gdy wybieramy się na wieczorne wyjście, to wciąż rosnący trend, który sprawia, że wszędobylskość i popularność sneakersów rośnie i rośnie.

Kobiety w sneakersowym świecie

Pomimo tego, że wciąż brakuje wielu modeli butów sportowych w rozmiarach dla kobiet, to wydaje się, że marki sportowe w końcu zwracają uwagę na modele i style butów, jakich pragną kobiety. Niektóre, najbardziej wpływowe kobiety kultury sneakersowej wywarły ogromny wpływ na dostęp do wymarzonych rozmiarów, dodatkowe opcje i wszechstronność damskich kicksów. Dzięki temu coraz częściej śledzimy, jak marki sportowe typu Puma, Adidas Originals czy Reebok łączą siły z celebrytami i sportowcami, aby projektować nowe sneakersy i promować retro reedycje dawnych, kultowych modeli. W samym tylko 2017 roku Bella Hadid stanęła twarzą w twarz z modelem Nike Cortez, zaś Kylie Jenner i Selena Gomez zostały ambasadorami marki Puma. Co więcej, Nike wypuściła mnóstwo retro-kicksów w damskich rozmiarach (Jak Nike 97 czy 98), a Rihanna nadal projektuje nowe odsłony Creepersów w ramach swojej kolaboracji o naziwe FENTY x Puma.

Udostępnij

O autorze