Sekrety sukcesu imperium Adidas Yeezy

Kanye West to bez wątpienia jedno z największych nazwisk w branży rozrywkowej.

Muzyk ten jest także u sterów jednej z najbardziej popularnych i rozpoznawalnych linii obuwia sportowego od czasu narodzin kolekcji Air Jordan w latach 80. Mamy na myśli oczywiście jego serię butów Yeezy powstałych we współpracy z Adidasem.

Od inauguracyjnego wydania butów Yeezy 750 w lutym 2015 roku linia odmieniła i zauroczyła rynek sneakersów swoimi wieloma kolorami i różnymi sylwetkami. Założenie było następujące: zapewnić buty Yeezy wszystkim tym, którzy chcą mieć choć jedną parę. Droga do tego momentu była jednak czasami wyboista, a uświadomienie sobie tego celu doprowadziło do tego, że wiele osób wykorzystało ciężko dostępne modele w celu własnego zarobku. Tak czy siak wiele par i modeli butów Adidas Yeezy trafiło na rynek, a każdy kolejny z nich wydawał się nieco łatwiejszy do zdobycia niż ten ostatni. I choć obecnie szum związany z początkami linii Yeezy może wydawać się już dla niektórych stracony i wręcz martwy, to nie oznacza, że linia Yeezys totalnie zanika.

Oprócz obuwia West zajmował się oczywiście wieloma innymi swoimi biznesami i nie miał problemu z pozostaniem w nagłówkach. Trzeba przyznać jedno – niezależnie od tego, czy muzyk każe nam czekać na swój nowy album Yandhi, prezentuje nam serię występów inspirowanych gospel, czy też rzuca skrajnie polaryzujący komentarz polityczny – West wie, jak nakłonić ludzi do mówienia o nim!

Co takiego zdecydowało, że buty Yeezys budzą aż tak wiele emocji i odmieniły na dobre sneakersową grę? Przyjrzyjmy się temu fenomenowi z bliska!

Limitowana ilość

Podczas gdy wiele nowszych wersji modelu Adidas Yeezy nie jest sprzedawanych w wyłączności, która pomogła linii na wczesnym etapie, dyrektor generalny Adidasa, Kasper Rorsted, przyznaje, że marka wciąż podejmuje świadome wysiłki, aby nieco ograniczyć swój produkt. Ostatnie przykłady to modele takie jak „Glow” Yeezy Boost 350 V2 i inne wersje świecące w ciemności 350 V2, które trafiły na rynek ze znacznie bardziej ograniczoną ilością niż ich nieodblaskowe odpowiedniki. Dyrektor przyznaje, że marka kontynuuje zarządzanie wolumenami w bardzo zdyscyplinowany sposób, tak aby w 2019 roku sprzedaż Yeezy nie stanowiła istotnego udziału w ogólnym oczekiwanym wzroście sprzedaży Adidasa. Wszystko to nie dlatego, że pożądanie na markę maleje, ale dlatego, że ma ona zdyscyplinowane podejście do zarządzania wypuszczanymi ilościami i cyklami życia produktu.

Szeroki wachlarz inspiracji

Trzeba przyznać, że wszystkie sylwetki butów Adidas Yeezy wyglądają zupełnie inaczej. Elegancka, dzianinowa konstrukcja 350 V2 to drastyczna zmiana w stosunku do wybujałego modelu 500 i są ku temu powody. Oprócz oczywistego celu, jakim jest oferowanie konsumentom szerokiej gamy produktów, projektanci Yeezy szukają inspiracji do swojej pracy także w wielu innych, różnych dziedzinach. Niektóre z pomysłów pochodzą nawet z 3000-letnich szkiców. Innym razem ekipę Westa inspiruje stare Lamborghini. Odnosi się nawet do butów Yeezy jako do „butów Lamborghini”, a jednym z innych punktów odniesienia dla tych sneakersów jest klasyczny film anime „Akira”.

Jak sam West wyznał w jednym z wywiadów dla Forbesa, jego mama zabrała go na Akirę, kiedy był bardzo młody. Kształty, palety kolorów i ogólny nastrój filmu zawsze były dla niego wielką inspiracją przy tworzeniu butów Yeezy. Innym razem West szedł na motor-show ze swoim tatą. Tam po raz pierwszy zobaczył białe Lamborghini Countach w prawdziwym życiu. Pamięta, że pan ze stoiska powiedział mu, że nie może nawet dotknąć samochodu. Miał obsesję na punkcie tego samochodu jako dziecko. Właśnie dlatego dodaje do dziś odrobinę Lamborghini do wszystkiego, co robi.

West zgarnia większe honoraria niż sam Jordan

Linia butów Adidas Yeezy jest bez wątpienia jedną z najpopularniejszych linii sneakersów w dzisiejszych czasach, ale zapewne nigdy nie będzie linii kicksów bardziej cenionych przez tak wielu ludzi, niż linia Air Jordan Michaela Jordana. Niektórzy jednak pamiętają, że West stwierdził w swym utworze The Life of Pablo „Facts” iż „Yeezy właśnie przeskoczyły Jumpmana”. To odważne stwierdzenie nie jest aż tak oderwane od prawdy, jak niektórzy mogą sądzić.

Według Forbesa linia Air Jordan może pochwalić się roczną sprzedażą w wysokości około 3 miliardów dolarów. Przewiduje się zaś, że sprzedaż Adidas Yeezy przekroczy 1,5 miliarda dolarów w 2019 roku. Tu zatem pozostaje dość spora różnica. Jedną z rzeczy jednak, w której buty Yeezy przeskoczyły MJ są tantiemy dla twarzy marki. Kanye West bowiem podobno uzyskuje 15 procent z opłat licencyjnych od całej sprzedaży hurtowej. To dużo w porównaniu z szacowanymi 5-procentowymi tantiemami Jordana w sprzedaży hurtowej butów do koszykówki Air Jordan. Co więcje, 42-latek nadal jest właścicielem marki Yeezy. Jest to coś, co pomogło mu stać się centymilionerem szybciej niż jego odpowiednicy próbujący swoich sił w obuwiu sportowym, tacy jak sam Jordan.

Co więcej, jednym z najbardziej oczekiwanych prototypów butów Yeezy jest obecnie model „Quantum” z linii Yeezy Basketball. I chociaż model ten w przeszłości był widziany na nogach Westa jak i innych członków rodziny Kardashian, to muzyk twierdzi, że nie został on jeszcze zatwierdzony i dopuszczony do użytku na boiskach ligii NBA. Cóż, jest to kolejne podobieństwo do butów Air Jordan. Te Jordany męskie były bowiem pierwotnie zakazane przez ligę w 1985 roku.

Biodegradowalne sneakersy? To możliwe!

Jedną z kwestii, którą niektórzy ludzie wyczuli i zauważyli wokół linii Adidas Yeezy, jest to, że wkradła się do niej pewna stagnacja. Dostarczane do sklepów nowe kolorystyki 350 V2 wydają się już niemal kopiowane, a niemal cotygodniowe premiery budzą mniejsze emocje niż kiedyś. Okazjonalnie pojawia się nowa wersja butów 700 lub 700 V2, ale wielu kolekcjonerów i fanów linii domaga się kolejnego rozdziału w linii obuwia Kanye Westa z trzema paskami. Wszystko wskazuje na to, że ten kolejny rozdział stanie się nieco bardziej zrównoważony. Wykonane z alg sneakersy, które są w pełni biodegradowalne, są już podobno na etapie projektowania. Buty te byłyby w stanie rozłożyć się z czasem na wysypiskach śmieci lub prawie natychmiast, gdy tylko zostaną spryskane specjalnymi bakteriami.

Pomysł stworzenia bardziej zrównoważonego produktu i biodegradowalnych kicksów nie jest obcy dla samej firmy Adidas, która już od kilku lat jest dumna z ciągłego poszerzania swojej linii produktów wykonanych z wyłowionego z oceanów plastiku. Trzymamy kciuki za ten eko-modowy krok!

Istnieją setki prototypów butów Adidas Yeezy

Jedną z głównych cech butów Westa jest nieustanne tworzenie około setek ich prototypów i trzymanie ich w archiwach marki Adidas. Tam tylko czekają na ożywienie i uruchomienie procesu twórczego. West sam mówi, że jego zespół projektowy pracuje nad butami dokładnie tak samo, jak fabryki samochodów pracują nad nowym modelem samochodu. Niestety nie dowiemy się o jakich ilościach prototypów mowa. West zapytany o to, ile z tych par nigdy nie ujrzy światła dziennego, szybko stwierdza, że nie jest gościem, który żyje liczbami i dodaje, że „nie można obliczyć miłości”.

Wujek dobra rada

Wiele osób przypisuje Krisowi Jennerowi to, że jest mózgiem niezwykle bogatego imperium Kardashian-Jenner. I chociaż na pewno zasługuje on na swoje udziały w tym wszystkim, to wygląda na to, że to właśnie Kanye West nauczył swoją żonę Kim Kardashian-West dwóch istotnych rzeczy dotyczących podejmowania właściwych działań biznesowych. Kanye nauczył Kim, jak nigdy nie iść na kompromis i jak naprawdę zarządzać swoją własnością. Jak widać nadal wychodzi to celebrytce na dobre.